Table of Contents Table of Contents
Previous Page  6-7 / 192 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 6-7 / 192 Next Page
Page Background

4

5

E.E.Ε.Π.

ΠΕΠΡAΓΜΕΝΑ

2015

ΠΡOΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΠΡOE∆ΡΟΥ ΤΗΣ ΑΡΧHΣ

Με την παραπάνω ρήση του Πρωταγόρα άρχισα την οµιλία

µου στις 30 Απριλίου 2015 ενώπιον της Ειδικής Μόνιµης

Επιτροπής Θεσµών και ∆ιαφάνειας της Βουλής των Ελλή-

νων, κατά τη συνεδρίαση που ενέκρινε τον διορισµό µου

ως νέου Προέδρου της Ε.Ε.Ε.Π.

Πιστεύω ακράδαντα ότι η ανθρωποκεντρική προσήλωση

πρέπει να αποτελεί την ουσιαστική παράµετρο δραστηρι-

οποίησης της Ε.Ε.Ε.Π., πολλώ δε µάλλον στην τρέχουσα συ-

γκυρία της τεράστιας οικονοµικο-κοινωνικής κρίσης που

περνά η χώρα µας από το 2010 και µέχρι σήµερα.

Πιστεύω, επίσης, ότι δεν υπάρχει κανενός είδους υποκει-

µενισµός στα παραπάνω γραφόµενα, από τη στιγµή που, µε

βάση το ισχύον νοµοθετικό πλαίσιο, αποστολή της Ε.Ε.Ε.Π.

είναι η ρύθµιση, η εποπτεία και ο έλεγχος των παιγνίων,

ώστε να διασφαλίζεται η νόµιµη και αδιάβλητη διεξαγω-

γή τους, η προστασία των παικτών, των ανηλίκων και του

κοινωνικού συνόλου καθώς και η είσπραξη των προβλεπό-

µενων εσόδων.

Από τα παραπάνω, είναι σαφές ότι η Ε.Ε.Ε.Π. καλείται να

ισορροπήσει σηµαντικούς και ευαίσθητους αλλά, ταυτό-

χρονα, αντικρουόµενους στόχους, όπως την προστασία

του κοινού από τον εθισµό στα παίγνια και τα εγκλήµατα

που συνδέονται µε τα τυχερά παίγνια, αλλά και τη διασφά-

λιση των δηµόσιων εσόδων, µέσω της δηµιουργίας των

αναγκαίων συνθηκών στη λειτουργία των νόµιµων δικτύ-

ων παροχής υπηρεσιών τυχερών παιγνίων, ώστε τα δίκτυα

αυτά να είναι ελκυστικά στους παίκτες.

Η επέλευση της ισορροπίας αυτής καθίσταται ακόµα πιο

δύσκολη, αν αναλογισθεί κανείς τις ιδιαιτερότητες της

συγκεκριµένης αγοράς των τυχερών παιγνίων στη χώρα

µας, στην παρούσα οικονοµική και κοινωνική συγκυρία, και

µε δεδοµένο το οικονοµικό διακύβευµα και την ισχύ των

επιχειρηµατικών συµφερόντων που δραστηριοποιούνται

στον συγκεκριµένο χώρο.

Και για να γίνω λίγο πιο συγκεκριµένος, µιλάµε για µια

αγορά όπου το 2015 «παίχτηκαν» άνω των 7,5 δισ. ευρώ,

µε ακαθάριστα έσοδα για τους παρόχους 1,7 δισ. ευρώ

και που επιπλέον – άλλο καίριο χαρακτηριστικό της συγκε-

κριµένης αγοράς – αποτελεί το “βασίλειο των µετρητών”.

Μία αγορά στην οποία κυριαρχεί το ιδιωτικό µονοπώλιο

(Όµιλος ΟΠΑΠ), ενώ στα τµήµατα εκείνα όπου δεν δραστη-

ριοποιείται η ΟΠΑΠ Α.Ε. κυριαρχούν ολιγοπωλιακές δοµές

(καζίνο, διαδίκτυο).

Υπό αυτό το πρίσµα µπορεί να γίνει κατανοητή η σκοπιµό-

τητα των πρωτοβουλιών και των αποφάσεων, που λαµβά-

νονται από τη ∆ιοίκηση της Ε.Ε.Ε.Π., µε στόχο:

(α) την άσκηση συνεπούς και συστηµατικής περιοριστι-

κής πολιτικής στον τοµέα των τυχερών παιγνίων για

λόγους προστασίας του ∆ηµόσιου συµφέροντος, ελα-

χιστοποίησης των αρνητικών για το κοινωνικό σύνο-

λο συνεπειών από τη συµµετοχή στα τυχερά παίγνια

(όπως, ενδεικτικά, η κατασπατάληση του διαθέσιµου

εισοδήµατος, ο εθισµός στα τυχερά παίγνια

κ.λπ.

) και

προστασίας ευάλωτων κοινωνικών οµάδων,

(β) την προώθηση των αρχών του υπεύθυνου παιχνιδιού

και της ανάγκης ελαχιστοποίησης των παραγόντων

που οδηγούν στον εθισµό από τη µη λελογισµένη συµ-

µετοχή στα τυχερά παίγνια (διάρκεια, συχνότητα, ποσό-

τητα, ένταση),

(γ) την εφαρµογή αποτελεσµατικών µεθόδων εκ µέρους

της Ε.Ε.Ε.Π. για την επίτευξη των εποπτικών και ελε-

γκτικών καθηκόντων και αρµοδιοτήτων της,

(δ) την περαιτέρω διασφάλιση της απρόσκοπτης, φερέγγυ-

ας και αξιόπιστης διεξαγωγής των παιγνίων,

(ε) τον συστηµατικό και απρόσκοπτο έλεγχο ως προς την

προβλεπόµενη από το νόµο απόδοση του εκάστοτε

ισχύοντος δικαιώµατος του ∆ηµοσίου επί των µικτών

κερδών των επιχειρήσεων - παρόχων, καθώς και την

παρακράτηση και απόδοση του προβλεπόµενου φόρου

επί των κερδών των παικτών,

(στ) τη διαµόρφωση προϋποθέσεων που επιτρέπουν τη δι-

ασταύρωση των δαπανών κάθε παίκτη για συµµετοχή

σε τυχερά παίγνια µε τα δηλωθέντα εισοδήµατα, και

(ζ) τη λήψη περαιτέρω µέτρων που θωρακίζουν νοµικά τη

διαδικασία βεβαίωσης παραβάσεων-επιβολής κυρώσε-

ων και αποτρέπουν καθυστερήσεις στην καταβολή των

επιβαλλόµενων από την Ε.Ε.Ε.Π. προστίµων, ως µέσου

συµµόρφωσης αυτοπεριορισµού του ελεγχόµενου πα-

ραβάτη.

Τούτων λεχθέντων, µπορεί να γίνει, επίσης, κατανοητή και

η πολεµική που δέχθηκε από τον Ιούνιο του 2015 (και συ-

νεχίζει να δέχεται) η Ε.Ε.Ε.Π., τα Μέλη της και ιδιαίτερα ο

Πρόεδρός της, για τις κανονιστικού χαρακτήρα αποφάσεις

που έλαβε η Επιτροπή.

Το αντίθετο θα αποτελούσε έκπληξη.

Η πολεµική αυτή, που έφθασε στα όρια του κανιβαλισµού

και του δηµόσιου διασυρµού προσώπων και συνειδήσεων,

δεν κατέστη δυνατή να κλονίσει την ακράδαντη βούληση

της Ε.Ε.Ε.Π. για εµπέδωση της νοµιµότητας, της ισονοµίας

και ισοπολιτείας στην ιδιάζουσα και αντίξοη αυτή αγορά.

Η ανεξαρτησία της Ε.Ε.Ε.Π., ως ανεξάρτητης διοικητικής

Αρχής, δε νοείται άλλωστε, µονοσήµαντα σε σχέση µε την

Κεντρική Κυβέρνηση (η οποία επέδειξε και επιδεικνύει

απόλυτο σεβασµό προς την Ε.Ε.Ε.Π.), αλλά –και κυρίως- σε

σχέση µε τα επιχειρηµατικά συµφέροντα που δραστηριο-

ποιούνται στη συγκεκριµένη αγορά, όσο ισχυρά και να εί-

ναι αυτά.

Η Ε.Ε.Ε.Π. το 2015 γνώρισε δύο ∆ιοικήσεις . την απελθούσα

υπό τον κ. Ευγένιο Γιαννακόπουλο και τα Μέλη της Επιτρο-

πής που λειτούργησε µέχρι τα τέλη του Μάη και τη νέα

Επιτροπή από τον Ιούνιο και µέχρι σήµερα που διορίστηκε

από το Υπουργείο Οικονοµικών µε επικεφαλής τον υπογρά-

φοντα.

Στη διάρκεια της χρονιάς αυτής, η Ε.Ε.Ε.Π. ανέπτυξε ένα

σηµαντικό έργο, ολοκληρώνοντας το πρώτο σχέδιο δράσης

της περιόδου 2013 – 2015, πετυχαίνοντας την καλύτερη

επίδοση της τριετίας µε το 87% των προγραµµατισµένων

έργων να έχουν ολοκληρωθεί ή να βρίσκονται σε εξέλιξη.

Σηµειώνεται, εν προκειµένω, ότι σε επιτελικό επίπεδο η

Ε.Ε.Ε.Π. είναι από τους ελάχιστους δηµόσιους φορείς που

λειτουργεί, από την ενεργοποίησή της το 2012 και µέχρι

σήµερα, µε αναλυτικό στρατηγικό σχέδιο και λεπτοµερές

σχέδιο δράσης (στο οποίο σχέδιο δράσης βασίζεται και ο

ετήσιος απολογισµός).

Σε αντίθεση µε το προηγούµενο πρόγραµµα της περιόδου

2013 – 2015, που είχε στόχευση στη γρήγορη δηµιουργία

των αναγκαίων υποδοµών και, ταυτόχρονα, ήταν επικε-

ντρωµένο στην ολοκλήρωση του κανονιστικού πλαισίου δι-

εξαγωγής και ελέγχου των παιγνίων και στη χορήγηση των

απαιτούµενων αδειών και πιστοποιήσεων, το νέο Σχέδιο

∆ράσης 2016 – 2018, που εκπονήθηκε και ενσωµατώνεται

στην παρούσα Έκθεση, έχει κύριο επιχειρησιακό στόχο την

πλήρη ενεργοποίηση της ελεγκτικής δραστηριότητας της

Αρχής.

Οι προκλήσεις για την Ε.Ε.Ε.Π. τόσο στο άµεσο µέλλον, όσο

και για τα χρόνια που έρχονται είναι µεγάλες. Κεφαλαιώ-

δους σηµασίας, είναι η ολοκλήρωση και θέσπιση µε Προε-

δρικό ∆ιάταγµα του Οργανισµού της Ε.Ε.Ε.Π., το σύνολο του

προσωπικού της οποίας µέχρι σήµερα, αποτελείται µόνο

από αποσπασµένους υπαλλήλους από άλλες υπηρεσίες και

φορείς του ∆ηµοσίου, καθώς και η τεκµηριωµένη εισήγη-

ση προς την Πολιτεία για ουσιώδεις αλλαγές στο θεσµικό

πλαίσιο της αγοράς τυχερών παιγνίων (και αναφέροµαι εν

προκειµένω στην ανάγκη ριζικής τροποποίησης των διατά-

ξεων των ν.4002/2011 και ν.2206/1994), θεσµικό πλαί-

σιο εν πολλοίς αναχρονιστικό ή/και αποτυχηµένο σε σχέση

µε τους αρχικούς σκοπούς του Νοµοθέτη.

Οφείλω να ευχαριστήσω την προηγούµενη, υπό τον κ. Ευ-

γένιο Γιαννακόπουλο, ∆ιοίκηση της Ε.Ε.Ε.Π. για το έργο που

υλοποίησε από ιδρύσεως της Ε.Ε.Ε.Π. και µέχρι το Μάιο

2015. Η απελθούσα ∆ιοίκηση παρέλαβε ένα ΦΕΚ και µετά

από 3 χρόνια µας παρέδωσε µια ανεξάρτητη διοικητική

Αρχή µε σύγχρονες υποδοµές, σηµαντικό έργο, στελεχω-

µένη µε εξαιρετικό προσωπικό. Οµοίως, οφείλω θερµές

ευχαριστίες στα διευθυντικά και λοιπά στελέχη, που απο-

τέλεσαν την πρώτη-αρχική στελέχωση της Αρχής, και τα

οποία πρόσφατα αποχώρησαν από την Ε.Ε.Ε.Π. λόγω λήξης

των αποσπάσεών τους, για την, οµολογουµένως, τεράστια

συνεισφορά τους όλα αυτά τα χρόνια στο έργο τόσο της

απελθούσας όσο και της σηµερινής ∆ιοίκησης της Επιτρο-

πής.

Τις θερµές µου, επίσης, ευχαριστίες επιθυµώ να απευθύνω

και στα Μέλη της Επιτροπής, για την πολύτιµη συνεισφορά

τους και την καταβολή δυνάµεων για την επίτευξη των

στόχων της Ε.Ε.Ε.Π., µε τα οποία αναλάβαµε από τον Ιούνιο

του 2015 από κοινού τη σκυτάλη για την εκπλήρωση αυ-

τού του απαιτητικού έργου.

Τέλος, ένα µεγάλο ευχαριστώ σε όλο το προσωπικό που

υπηρέτησε και υπηρετεί στην Ε.Ε.Ε.Π., για την αφοσίωση,

την εργατικότητα, τη δίψα για βελτίωση της εργασίας, την

πίστη στο όραµα της Αρχής. Με το ήθος και το έργο τους

δίνουν την καλύτερη απάντηση στα καλλιεργούµενα στε-

ρεότυπα περί «αναποτελεσµατικού» και «άχρηστου» ∆η-

µόσιου Τοµέα.

Ο Πρόεδρος της Ε.Ε.Ε.Π.

Αντώνης Στεργιώτης

«Πάντων χρηµάτων µέτρον άνθρωπος»